Stort intresse för personlig inredning

Heminredning är stort idag. Väldigt många gör allt de kan för att skapa en hemtrevlig och välkomnande atmosfär i hemmet, och det är kanske inte så konstigt att vi vill lägga lite extra krut på hemmet just nu. De flesta jobbar utanför hemmet, och man har en stressig vardag. Då är det förstås extra viktigt att man kan hitta lugn och ro i hemmet, och hur det ser ut omkring oss påverkar också hur vi mår. Dessutom upplever många själva processen i inredandet, med små projekt och pyssel, som mycket avkopplande i sig.

Inredning handlar nämligen inte längre enbart om att placera ut möbler i ett rum, på ett snyggt och praktiskt sätt. De flesta kan möblera ett rum, och skulle vi bara ha möblerna att inreda med, skulle nog de flesta hem se ganska lika ut. Inredning för de flesta handlar om, att av ett möblerat rum, skapa ett personligt hem, som passar för just de personer som bor där. Och konsten är att skapa ett hem med en skön atmosfär, välkomnande känsla, och som också har en alldeles personlig prägel. Det är här inredning övergår i konst.

Det finns naturligtvis lika många sätt att inreda ett kök, som det finns människor. Och om hemmet ska vara personligt kan man inte sätta upp några rätt eller fel. Ofta kan det vara just det där brytandet av konventioner som tar fram det riktigt personliga. Precis som i en trädgård, är det det oväntade och överraskande som kan vara pricken över i.

Många använder sig av loppisfynd eller arvegods, som man sätter sin personliga prägel på med lite färg eller renovering. Särskilt effektfullt blir det om man kan hitta på ett helt nytt användningsområde för något. Då skapar man just den där överraskningseffekten som gör skillnad. Ett annat bra trick för att skapa stämning och trevnad i hemmet, är förstås att inte snåla på textilier och andra inredningsdetaljer. Med textilier av hög kvalitet, och kanske det där lilla extra i badrummet eller i köket, kan man höja vilken inredning som helst, på ett enkelt och relativt billigt sätt. Titta bara på de handdukar och badrumsdetaljer du hittar i sortimentet hos Svenska Inredningsbolaget. Här finner du både kökshanddukar och handdukar för badrummet i linne av högsta kvalitet. Det är inte en slump att linne har använts i århundraden, som ett både vackert och praktiskt material, för många olika ändamål. En eller annan linneduk finns säkert i de flesta hem, men inte många vet att linne har en betydligt bättre uppsugningsförmåga än bomull, och därför lämpar sig mycket bra i just handdukar.